סיוע סוציאלי (סל שיקום)

במהלך החיים נתקלים במכשולים שונים שקשה להתגבר עליהם לבד. מחלה נפשית ממושכת מהווה אחד המכשולים כאלה. היא חותכת את קרקע מתחת לרגליים, לא נותנת להתאושש, מבלבלת בחשדנות, מאפילה במצב רוח רע ובחוסר רציה ויוזמה, התבודדות מחברים, העדרות עבודה ופרנסה, הסתגרות ואי הבנה “מה קורה?”

להתקדמות מוצלחת למצב נפשי יציב שהינו רמיסיה, במקביל לטיפול תרופתי, רצוי להיעזר בסיוע סוציאלי פסיכותרפויטי.

בישראל בשנת 1999 יצא לאור חוק שיקום של נפגע נפש. לשם ביצוי החוק משרד הבריאות הקים וועדת סל שיקום. מי שהוכר על ידי וועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי כבעל 40% לפחות של נכות נפשית, זכאי להיעזר בסל שיקום. הוועדה דנה ומקבלת החלטה לסייע בפתרון דיור, לימודים, חיפוש מקום עבודה, תקשורת, שעות פנאי, טיפול שיניים.

עובדת סוציאלית יכולה לסייע בשלושה תחומים. התחום הראשון הינו נתינת תמיכה אינפורמטיבית לפי שאלותיכם, מידע על זכויות והנחות. בתחום השני עובדת סוציאלית מופיעה כמתווכת בינך לבין מוסד כלשהו, למשל, ביטוח הלאומי או משרד השיכון והבינוי. למשל, מכינה מסמכים להגשה לוועדת סל שיקום לחיפוש דיור בנפרד מהמשפחה, לימודים, חיפוש מקומות עבודה, השערת שעות פנאי, קבלת טיפול שיניים. התחום השלישי הינו נתינת סיוע פסיכולוגי בהתאם לבקשתכם או בהמלצת עובדת סוציאלית.

שילוב של סיוע סוציאלי וטיפול תרופתי מאפשר לא רק להגיע לרמיסיה דהיינו מצב נפשי מאוזן, אלא גם לשמור על רמיסיה לטווח זמן ארוך. המצב הנפשי היציב והמאוזן מאפשר לחיות בחיים מלאים ומאושרים.

מאמרים בנושא:
נתינת שירות בהפרעה דו-קוטבית ובסכיזופרניה
טיפול פסיכוסוציאלי בחולי סכיזופרניה
יעוץ להורים ובני משפחה של נפגע נפש
היסטורית היווצרות תהליך השיקום של נפגעי נפש בישראל