פסיכותרפיה של פוביה

פוביה הינה פחד חזק או חשש מוגזם, שמתחזקים בנסיבות מסויימות או בפני אובייקטים ספציפיים ולא ניתנים להסבר הגיוני.

בבסיס של הפוביה נמצאים פחדים. למשל, פחד גבהים, פחד ממקומות פתוחים או להפך סגורים, פחד מטיסה, פחד מבעלי חיים מסוימים וכדו’. אם בן אדם סובל מפוביה איזושהי, אז הוא מתחיל למנוע מהסיטואציות המחזקות את הפחד. לכן, אם לא מצליח למנוע ובכל זאת נאלץ לטוס במטוס, להשתמש במעלית, לנהוג או להתקרב לבעל חיים שמפחיד, אז סובל מפוביה עלול להגיב בפחד אינטנסיבי או אפילו בהתקף חרדה. פה לא מדובר בזהירות רגילה, אלא בפחדים חזקים שמפריעים לבני אדם בחיים היומיומיים.

חרדה חברתית הינה פחד חזק ומתמיד להימצא בקרבת אנשים הלא מוכרים. בן אדם מנסה למנוע ממצבים שבהם יצטרך לפגוש או לשוחח עם אנשים הלא מוכרים מספיק או לקבל מהם ביקורת. הוא חושש מלהתנהג מוזר או מלהרגיש מבוכה ובכך להיתפס חרד בעיניים של האחרים. לכן, כשבן אדם נאלץ לפעול בנוכחות אנשים הלא מוכרים מספיק, הוא עלול להרגיש חרדה בעוצמה גבוהה. אפילו למרות ההבנה שפחד הינו מוגזם, חרדה חברתית פוגעת בחיים במידה ניכרת.

אגורפוביה הינה חרדה שבאה לידי ביטוי בהימנעות משהייה במקומות ציבוריים. בני אדם שסובלים מאגורפוביה, חוששים מלעזוב את הבית, שבו מרגישים בטוחים ומוגנים. הם פוחדים להיכנס למוקד תשומת הלב או מרגישים מבוכה חזקה, למשל, לצאת באמצע ההרצאה. לעיתים קרובות הם חוששים מלחוות התקף החרדה במקום שבו לא יוכלו לקבל עזרה מיידית רפואית. כמו כן פוחדים מלחוות את התקף החרדה בהיותם לבד מחוץ לבית, בתוך קהילת אנשים, לעמוד בתור, לחצות גשר, לנסוע באוטובוס וברכבת…

לבני אדם אופייני להגדיר פחד כמשהו שלילי, אנורמלי, כביטוי לפחדנות. מנסים בכל הכח להילחם עם פחדים, לשלוט בהם, אבל הפחדים לא נעלמים, אלא באופן פרדוקסלי חוזרים בעוצמה חזקה יותר, שלא ניתנת להשפעה. משמעותי הרגע שבו בן אדם מעלה למודעותו שפחדיו כבר מפריעים לחייו הנורמליים. השאלה הבאה: “כיצד להתמודד עם המצב?”

פחד דומה לכלב שרודף אחרי בן אדם. בן אדם יכול להתמודד עם זה, רק כאשר יפסיק לברוח ממה שמפחיד אותו. פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית תסייע לך בכך.