שאלון שמודד רמת החרדה של ספילברגר

שאלון מודד את רמת החרדה בשני מצבים: “כאן ועכשיו” – חרדה תגובתית ואי שקט כללי כמאפיין יציב של בן אדם – חרדה אישיותית. השאלון נבנה על ידי צ’ארלז שפילברבגר והוכר כשאלון תקף למדידת החרדה.
חרדה תגובתית מתאפיינת במתח, אי שקט ועצבנות. חרדה אישיותית מאפיינת נטיה יציבה לתפוס מעגל רחב של סיטואציות כמאיימות ולהגיב לסיטואציות הללו בהיווצרות החרדה. אבל חשוב לציין שמלכתחילה חרדה לא מהווה תכונה נגטיבית. חרדה בעוצמה נמוכה הינה תכונה טבעית והכרחית של אישיות אקטיבית.

להלן מספר משפטים, בהם משתמשים אנשים כדי לתאר את עצמם. קרא/י כל משפט ותכתוב/י את התשובה הנראית לך כמתארת בצורה הטובה ביותר את רגשותיך ברגע זה.
אין כאן תשובה נכונה או לא נכונה; אל תבזבז/י יותר מדי זמן על אף אחד מהמשפטים, אלא תן/י את התשובה המדויקת ביותר, המתארת את רגשותייך כעת.
1 – כלל לא מתאים; 2 – במקצת מתאים; 3 – מתאים במידה בינונית; 4 – כמעט מתאים.

מדידת חרדה תגובתית

  1. אני מרגיש שלו/ה.
  2. שום דבר לא מאיים עלי.
  3. אני דרוך/ה.
  4. אני מרגיש/ה מתוח/ה.
  5. אני מרגיש רגוע/ה.
  6. אני מרגיש/ה מוטרד/ת.
  7. אני חושש/ת עכשיו מאסונות שעלולים להתרחש.
  8. אני מרגיש/ה שביעות רצון.
  9. אני מרגיש/ה מבוהל/ת.
  10. אני חש/ה בנוח.
  11. אני מרגיש/ה בטוח/ה בעצמי.
  12. אני מרגיש/ה עצבני/ת.
  13. אני מרגיש/ה חרד/ה.
  14. אני מרגיש/ה חסר/ת יכולת להחליט.
  15. אני רגוע/ה.
  16. אני חש/ה סיפוק.
  17. אני מודאג/ת.
  18. אני חש/ה בלבול.
  19. אני חש/ה יציבות.
  20. יש לי הרגשה נעימה.

מדידת חרדה אישיותית

  1. יש לי הרגשה נעימה.
  2. אני מרגיש/ה עצבני/ת וקצר/ת רוח.
  3. אני בקלות יכול/ה לבכות.
  4. הייתי רוצה להיות מאושר/ת כמו שאחרים נראים.
  5. אני כישלון.
  6. אני מרגיש/ה נינוח/ה.
  7. אני רגוע/ה, קר/ת רוח ושולט/ת בעצמי.
  8. אני מרגיש/ה שאינני מסוגל/ת להתגבר על הקשיים ההולכים ונערמים בדרכי.
  9. אני מודאג/ת יותר מדי בגלל דבר שבעצם אינו חשוב.
  10. אני מאושר/ת.
  11. יש לי מחשבות טורדניות.
  12. חסר לי בטחון עצמי.
  13. אני מרגיש/ה בטוח/ה.
  14. אני משתדל/ת להימנע מסיטואציות קריטיות ומקשיים.
  15. אני מרגיש/ה חסר/ת תועלת.
  16. אני חש/ה סיפוק.
  17. מחשבה מסוימת, בלתי חשובה, מתרוצצת בראשי ומטרידה אותי.
  18. אני מקבל/ת אכזבות בצורה כל-כך חריפה שאינני מסוגל/ת להרחיק אותן ממחשבתי.
  19. אני אדם יציב.
  20. כאשר אני חושב/ת על הדברים המעניינים והמעסיקים אותי בזמן האחרון, אני נכנס/ת למתח ולאי שקט.

מפתח ופיענוח של השאלון

חרדה תגובתית הינה E1 – E2 + 35
E1= חיבור של מספרי התשובות לשאלות הבאות: 3, 4, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 17, 18.
E2 = חיבור של מספרי התשובות לשאלות הבאות: 1, 2, 5, 8, 10, 11, 15, 16, 19, 20.
חרדה אישיותית הינה E1– E2 +35
E1 = חיבור של מספרי התשובות לשאלות הבאות: 22, 23, 24, 25, 28, 29, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 40.
E2 = חיבור של מספרי התשובות לשאלות הבאות: 21, 26, 27, 30, 33, 36, 39.

פיענוח

עד 30 – חרדה נמוכה
31 – 45 – חרדה מתונה בינונית
46 ויותר – חרדה גבוהה
במצב חרדה גבוהה בני אדם נוטים להופעת החרדה במצבי הערכה של ידע ויכולות שלנו. בסיטואציה כזאת עדיף להוריד את חשיבות הסובייקטיבית של הסיטואציה ולשים דגש על גיבוש תחושת הבטחון בהצלחה.
מדדי החרדה הנמוכה דורשים תשומת לב להעלת תחושת האחריות. אבל לפעמים חרדה נמוכה מאוד משקפת את תוצאת הדחקת חרדה גבוהה על ידי האישיות, במטרה ליצור רושם חיובי.

להורדה:  ass.docxass.pdf