פסיכותרפיה של חרדה ופחדים

לכל אחד מאיתנו אופייני מדי פעם להרגיש דאגה, פחד ולהיות חרד לפי סיטואציה זו או אחרת. הסיבות לכך שונות, למשל ,חרדה לקראת ראיון עבודה או הרצאה בפני קהל. החרדה הזאת הינה טבעית ויעילה. החרדה מסוג זה מפעילה מנגינוני הגנה שלנו, עוזרת לגייס כוחות פנימיים להכנה יסודית ולעבור בהצלחה את המשימות.

אבל לפעמים דאגה וחרדה הולכות ומתחזקות ומתחילות להפריע לאיכות החיים ולפגוע ביחסי אנוש עד להרסתם.

חרדה מורגשת בצורה של ציפיות מעורפלות, כואבות ומלחיצות של אירועים שליליים בעתיד. החרדה מופיעה בסיטואציה יומיומית שבה עדיין אין (ויכול להיות שלא תהיה) סכנה ממשית לבן אדם, אבל הוא מרגיש איום הסכנה ללא אף יכולת להתמודד איתה. לחרדה אופייני רצף מחשבות הבא: בן אדם נזכר מהעבר שלו או מוצא מהסביבה דוגמאות לנסיבות מסוכנות ומשליך את הסכנה לעתידו. חרדה מלווה במיחושים פיזיולוגיים – פעימות מועצות של הלב, נשימות קצרות בחלק עליון של בית החזה, הרגשת מחנק, דופק מהיר, סחרחורת.

לדוגמא, בחור לא מעיז להתקרב ולנסות להכיר את בחורה נאה, כשנזכר על נסיונו השלילי להכיר מישהי מעברו. או, כל מפגש עם מנהל יהווה לשכיר איום לנזיפות עכשיויות, על סמך נסיונו מהעבר. לפעמים חרדה נובעת מסיטואציה מסוכנת שמתרחשת עם בני אדם שלא מוכרים בכלל. כך לפני מספר שנים כשנודע על דלקת ריאות אטיפית בסין, ישראלים רבים שלא היו בחו”ל פיתחו פחד מלהידבק במחלה זו. לפעמים מנגינון היווצרות החרדה מפעיל חרדה מהדברים הלא מציאותיים בכלל. לדוגמא, מי שצופה בטרילר או בסרט אימה בשעות מאוחרות של ערב, מתקשה להירדם מרוב פחד. חרדתו מתעצמת, אף על פי שקיימת הבנה שגיבורי הסרט הינם פרי דמיון הבמאי, גרפיקה ממוחשבת ותוצאת עבודת המאפר. אלה הדוגמאות לחרדות ופחדים שאינם קונסטרוקטיביים.

קיימות אין ספור סיבות ל פחדים וחרדות שמלווים כל רגע בחיינו. אז החיים הופכים לסבל ומפסיקים להיות מקור להנאה “כאן ועכשיו”.

כל דאגה שפוגעת בקשר שלנו עם אנשים יקרים וקרובים, כל פחד וחרדה שמורידים את איכות חיינו – הינם מהווים הזדמנות לחשוב ולשאול את עצמנו:”מה קורה? מה עשוי לעזור לי לחיות בחיים מלאים? כיצד אוכל להתמודד עם הדברים המפריעים לי? כאן יכולה לסייע לכם פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית.